تلنگر

​✸ یک نفر به شخصی پول داد که نماز قضا بخواند و او پول را گرفت و اتفاقاً همان روز آن شخص مُرد. آن مرد به درِ خانه او رفت و به همسرش گفت: « ما پولی داده بودیم به شوهر مرحوم شما که نماز قضا بخواند. حالا که ایشان فوت کرده و معلوم می شود که نماز نخوانده است، لذا خواهش می کنیم که پول را پس بدهید.» زن گفت: « برو بابا، خدا پدرت را بیامرزد. این نماز خودش را هم به زور می خواند.
✸ لذا تا زنده هستی ، کاری برای خودت بکن.

برگ سبزی به گور خویش فرست☘

کس نیارد ز پس، تو پیش فرست☘

در آخرت فقط عمل به درد ما میخورد و بس. یکی از وعاظ مشهد را بعد از مرگ در خواب دیدند و از اوضاع آن جهان پرسیدند. ایشان گفتند: « فکر می کنید آخرت هم مانند دنیاست که با رشوه دادن و از زیر کار شانه خالی کردن و با زرنگی و کلاه بر سر دیگری گذاشتن کار درست بشود؟ اگر در این دنیا برای خود کاری کرد که هیچ، و اِلّا اگر دست خالی به عالم آخرت آمدی ، دیگر خبری نیست.
✸ زیرا وقتی آدمی میخواهد از دنیا برود، می گوید: « ربِّ الرْجِعُونی لَعَلّی اَعْمَلُ صالِحاً فیٖما تَرَکْتُ» ← خدایا مرا برگردان که کارهای خوبی را انجام بدهم. در این موقع خطاب می رسد: «کَلّا» یعنی هرگز بازگشتی نخواهد بود. تنها #رفیقی که با ما می ماند همین عمل ما خواهد بود.
✸ شیخ بهاء رحمةالله می فرماید: روزی به زیارت شخصی که اهل حال و عارف بود و در مقبره ای از مقابر اصفهان مأوی و مسکن داشت رفتم. آن عارف گفت : «ای شیخ، روز قبل در این قبرستان امر غریبی را مشاهده کردم. دیدم جماعتی جنازه ای آوردند و در فلان مکان دفن نمودند و رفتند. چون ساعتی گذشت بوی خوش شنیدم که از بوهای این نشئه نبود. متحیر ماندم. به راست و چپ نظر کردم، دیدم جوانی زیبا و خوش صورت در لباس ملوک به سوی آن قبر رفت و نشست.
✸ در این هنگام دیدم غیب شد، گویی داخل قبر شد. هنوز مدتی نگذشته بود که بوی بدی استشمام کردم که از هر بویی بدتر بود. نگاه کردم دیدم سگی آمد و داخل قبر شد. بعد از مدتی آن جوان زیبا زخم خورده و خونین از قبر بیرون آمد. جلو رفتم و جریان را پرسیدم، آن جوان گفت: « من اعمال خوب او بودم و آن سگ اعمال بد او. چون اعمال بد او بیشتر بود، آن سگ بر من غلبه کرد و مرا زخمی کرد و بیرون انداخت.» وقتی آن عارف این حکایت را برای شیخ بها رحمةالله نقل کرد، شیخ فرمودند: راست گفتی. « فَنَحْنُ قائِلونَ بِتَجَسُّمِ الْاَاعْمالِ وَ تَصَوُّرِها بِالصُّورةِالْمُناسَبَةِ وَ بِحَسَبِ الْاَحوالِ.»
? منبع: ڪتاب #بدیع_الحکمة حکمت 50 از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.